PL
EN

Wydane numery

to jest ostatni rok
2024
2023
przesuń do poprzedniego roku
Tom XXII (2024)

Muzyka polska. Twórcy  problemy  konteksty

Najnowszy tom „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” prezentuje artykuły powstałe w związku z 52. Konferencją Muzykologiczną ZKP, która odbyła się w 2023 roku w Rzeszowie i Strzyżowie. Zebrane teksty zogniskowane są wokół hasła „muzyka polska”. Autorzy odkrywają losy zapomnianych wirtuozów, badają twórczość wybitnych kompozytorów i dyrygentów oraz analizują międzynarodowe konteksty polskiej muzyki. W publikacji znajdują odzwierciedlenie zarówno historyczne, jak i społeczno-estetyczne aspekty funkcjonowania muzyki polskiej – od sylwetek indywidualnych twórców po szersze zjawiska artystyczne. Publikację wzbogaca artykuł poświęcony muzyce Szostakowicza do filmów animowanych, poszerzając spektrum badawcze i realizując cel czasopisma, jakim jest prezentacja dokonań badaczy z różnych ośrodków akademickich.
prof. dr hab. Iwona Lindstedt – red. naczelna

E-publikacja „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” 2024 (vol. 22) została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Logotyp MKiDN

Od redakcji

Twórcy 

MARIA WILCZEK‑KRUPA
Przywrócony pamięci: Emil Łapczyński (1837–1863). „Koncercista”, kompozytor, powstaniec

MARTA SZOKA
Twórczość kompozytorska Pawła Kleckiego, Jana Krenza i Stanisława Skrowaczewskiego 
w perspektywie historycznej

BARBARA LITERSKA
„Przybysze” i „tubylcy”: kompozytorzy w polskiej Zielonej Górze (1945–2023)

Problemy 

LUBA KIJANOWSKA‑KAMIŃSKA
Rola muzyków polskich w kształtowaniu ukraińskiej szkoły kompozytorskiej XIX i początku XX wieku

EWA KOWALSKA‑ZAJĄC
Czy możliwy jest nadal notacyjny „fingerprint”? 
Kilka uwag o idiomatyczności notacji dwudziestowiecznej

Konteksty 

ANDREA F. BOHLMAN
Bojkot aktorski w stanie wojennym: studium przypadku polityki słuchania jako działania kolektywnego

RENATA SUCHOWIEJKO
Wojenne losy Zygmunta Mycielskiego i powojenna rzeczywistość w świetle listów do Nadii Boulanger (1939–1960): notatki z lektury

ALEKSANDRA KŁAPUT‑WIśNIEWSKA
Idee festiwali i kongresów Musica Antiqua Europae Orientalis
jako inspiracja twórcza na przykładzie utworów Romualda Twardowskiego

Varia

KATARZYNA BABULEWICZ
Dwa radzieckie filmy animowane dla dzieci z muzyką Dymitra Szostakowicza

Ozdobne koło w tle